Järkivihreä vaihtoehto liikenteen päästökeskusteluun

Sami Pikkuaho


Julkaistu: perjantaina 11. tammikuuta 2019


9332ter_web (1).jpgLiikenteen päästöjen vähentämiseksi julkistettiin joulukuussa asiakirja, josta ei kunnianhimoa puutu. Eikä kaikilta osin toiveajatteluakaan. Raportin mukaan polttomoottoriautoista luovuttaisiin kokonaan melko pian ja ne korvattaisiin pääosin sähköautoilla ja osin kaasuautoilla. En voi olla raportin keinoista ihan samaa mieltä. Eihän siitä puutu muuta kuin johtopäätös, että jatkossa sitten suuressa osassa Suomea liikutaan pitkiäkin matkoja pääosin jalan ja polkupyörällä. Palataan tältä osin 100 vuotta taaksepäin.


Suomalaiset ajavat nyt keskimäärin yli 10 vuotta vanhoilla autoilla, joiden arvo on 3 000 – 4 000 euroa. Sähköautot ovat kalliita, eikä ole ollenkaan selvää, että meille syntyy käytettyjen sähköautojen markkinoita nykyisten käytettyjen autojen tapaan. Akun osuus auton arvosta lienee 70 – 80 %. Sähköauton hiilijalanjälki käytettäessä on olematon, jos siinä käytetty sähkö on tuotettu vesi- tuuli tai ydinvoimalla, mutta valmistusprosessiin liittyy aina päästöjä. Tosin tilannetta parantaa meidän suomalaisten osalta kohta se, että akkuja ryhdytään valmistamaan ehkä Kainuussa, jolloin niiden kuljetusmatka käyttöpaikalle lyhenee. Nythän akut taitavat tulla pääosin Puolasta. Akkuteknologia on kallista ja niiden valmistukseen käytetään harvinaisia metalleja, jotka ovat uusiutumattomia luonnonvaroja.

Diesel-autojen päästöongelmaan on tulossa merkittävä ratkaisu. Muutama viikko sitten Boschin pääjohtaja Volkamar Denner kertoi, että yhtiö on kehittänyt NOx-päästöongelmiin ratkaisun, joka vähentää päästöjä reilusti alle vuonna 2020 voiman tulevien normien:Kaupunkiajossa on päästy arvoon 40 mg/km, kun tuleva normin raja-arvo on 120 mg/km.  Ratkaisu on käytännössä valmis ja on tulossa uusiin autoihin jo parin vuoden kuluessa, eikä Dennerin mukaan ole edes kallis. Aiheesta artikkeli tekniikka ja talous –lehdessä: https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/bosch-kehitti-ratkaisun-joka-puhdistaa-dieselien-paastot-tehokkaasti-yksinkertaisesti-ja-halvalla-voimme-lopettaa-keskustelun-dieselin-kuolemasta-6751804

Suomalaiset yhtiöt ovat viime vuosina kehittäneet huimasti biodiesel-tuotteita, joista osa on jo nyt valmistettu 100 %:sti uusiutuvista raaka-aineista. Metsäteollisuutemme huippu-innovaatio on UPM:n kehittämä BioFuel-diesel, joka on valmistettu vetykäsittelemällä raakamäntyöljyä, joka on selluntuotannon jätettä. Sen haitalliset päästöt ovat jopa 80 % pienemmät kuin fossiilisen dieselin. Tämä on meille pohjois-suomalaisille jälleen yksi hyvä lisäuutinen. Se antaa lisää uskoa siihen, että me elämme metsästä vielä tulevaisuudessakin. Lue lisää https://www.upmbiofuels.com/fi/

Ilmastonmuutoksen torjumiseksi on tehtävä kaikki mahdollinen. Sähköautojen käyttöä on järkevää tukea myös valtion varoista. Parhaiten sähköauto sopii kaupunkiympäristöön, missä yksittäiset ajomatkat ovat tavallisimmin alle 100 km. Lisäksi biokaasua syntyy paljon yhdyskuntajätteestä ja sitä voidaan hyödyntää nykyisissä polttomoottoriautoissa. Mikäs sen parempi kuin tieto siitä, että WC-jätteetkin menee hyötykäyttöön!

Haluaisin vaikuttaa tulevassa eduskunnassa siihen, että pitäisimme niin sanotusti tolkun näissä asioissa. Liikenteen päästöjä on määrätietoisesti vähennettävä. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa mittasuhteet: Koko henkilöautokantamme päästöt vastaavat 2 – 3 ison teollisuuslaitoksen päästöjä ja ovat noin 0,15 promillea planeettamme päästöistä. Näin ainakin Iltalehden autotoimittaja Pentti J. Rönkkö kirjoitti 13.12. lehden kolumnissaan. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/43788641-656a-4f70-a563-64acd32ef1b5Vertaile puolueiden tavoitteita ja keinoja ilmastotalkoissa. Kokoomus tarjoaa Sinulle järkivihreän vaihtoehdon.

Viimeisimmät blogikirjoitukset

Miten tukea kestävällä tavalla lapsiperheitä


maanantaina 8. huhtikuuta 2019

Turvallisuuspolitiikasta asiapohjalta


perjantaina 29. maaliskuuta 2019

Mitä hallituspohjaa tulisi tavoitella?


maanantaina 11. maaliskuuta 2019

© 2019 Copyright Sami Pikkuaho